Sunday, August 28, 2011

."Dunia ibarat penjara bagi orang mukmin dan syurga bagi orang kafir".

Alhamdulilah..Allah masih memberi kesempatan dan ruang untuk ana mencoret di laman perjuangan ana..Di kesibukan raya yang akan menjelma tak lama lagi membuatkan masa ana agak padat dengan persiapan raya..hmm..teringat ana dengan satu cerita di salah satu siaran televisyen..yang mengatakan.."Dunia ibarat penjara bagi orang mukmin dan syurga bagi orang kafir"...ha...antum tahu x maksud tersurat dan tersiratnya kata-kata ini??

Biar ana menjelaskannya..bismillahirrahmanirrahim.. 

maksudnya di sini,umat islam ada batas2 dan perkara yang di larang oleh Allah seperti minum arak,berjudi,berzina dan sebagainya...ada asbab yang tertentu allah melarang umatnya...Umat islam yang mengikut segala suruhan agamaNYA,insyaallah akan dapat syurga di akhirat nanti,tetapi syurga bg orang kafir pula,bila di akhirat kelak,neraka lah tempatnya..

Pernah ada seorang hamba Allah bertanya kepada ana,mengapa tidak dikatakan dunia ni neraka bg org mukmin, dan hanya dikatakan penjara?? hmmm..pada mulanya ana pening juga ingin mnjawab pertanyaan saudara ini..tapi alhamdulilah..Allah membantu ana tatkala ana dalam kebuntuan.Allahhu maana..

hmm..jika dikatakan dunia ini dikatakan sebagai neraka,manusia akan mengejar akhirat sahaja dan mengabaikan dunia..sedngkan kita sebagai org islam hendklah seimbangkan diantara dunia dan akhirat...dan menggunakan perkataan penjara adalah kerana umat islam ada perkara yang boleh dilakukn dan ada perkara yang tak boleh di lakukan,,ibarat seperti penjara.......


Kesemua larangan Allah..ada sebabnya..ada hikmahnya..banyak kebaikannya..jadi kita sebagai umat islam wajib patuh pada amal makruf nahi munkar..insyaALLAH..hidup akan diselimuti oleh ketenangan,diselubungi kebahagiaan bukan sahaja di dunia,,tetapi di akhirat jua..insyaALLAH..aminn..


Penjelasan ini adalah menurut pandangan ana,jika ada pandangan dari sahabat2..sila kemukakan..perbetulkan jika salah..kerana ana insan fakir yang masih dalam pencarian memburu cintaNYA..


-DaKwAH DeMi AgaMaNya-
asrar90,
ahad,11.50 pm,28/8/2011

No comments:

Post a Comment